Komu prospěje omezení volebních nákladů?
Podstatou novely volebního zákona je, že politické strany či hnutí budou moci za volební kampaň před senátními volbami utratit maximálně 90 milionů. Senátoři pak maximálně 2,5 milionu. Překročení těchto limitů má být sankcionováno vysokou pokutou.
Více o této novele je zde:
Vláda chce také omezit výši darů politickým stranám od fyzických i právnických osob. maximální výše darů má být 3 miliony korun.
V minulosti se o těchto myšlenkách hovořilo jako o zákonech proti Babišovi, či o zákonech obecně proti oligarchům v politice.
Pojďme se podívat na realitu , co tyto opatření vlastně změní?
Nejprve se zaměřme omezení darů na 3 miliony.
Pokud to má být opatření proti lidem jako je Andrej Babiš tak je to absolutně k ničemu. Pokud někdo bude chtít darovat více peněz, a takových dárců zas tak moc není, tak to udělá prostřednictvím různých společností. Konkrétně sám Andrej Babiš je majitelem skupiny Agrofert, která je podle vlastních stránek složena více než z 200 dceřiných společností, tedy více než z 200 právnických osob. Andrej Babiš tedy pořád bude moci zcela v souladu s připravovanou úpravou poskytnout svému hnutí přes 600 milionů korun.
Stejně tak prakticky každý jiný podnikatel, který si může dovolit věnovat politické straně více než 3 miliony má podíl ve více společnostech. Může sponzorovat politickou stranu prostřednictvím obchodních partnerů,může poskytnout skrytý sponzoring prostřednictvím slev na služby....
Omezení darů na 3 000 000 nepřinese fakticky žádnou změnu.
Zastropování volebních nákladů:
Omezení nákladů pro volby do senátu na 2,5milionu na jednoho kandidáta.
Asi jen málo stran přesáhlo sumu 2,5 milionu na volby v jednom okrsku. Je potom otázkou zda a jak chtějí rozpočítávat náklady, které mají strany na celostátní úrovni. U senátních voleb omezení nákladů opravdu efekt mít může. Při zastropování volebních nákladů se radikálně sníží šance nezávislých kandidátů a kandidátů, kteří nebudou mít podporu celostátních politických subjektů.
Senát má být především jakousi pojistkou proti poslanecké sněmovně a měl by mimo jiné být pojistkou proti ovládnutí parlamentu jednou stranou. Je žádoucí aby se do něj dostali lidé na dominantních politických stranách nezávislí. Je žádoucí aby se do něj dostali lidé úspěšní ve svých profesích případně ve svém podnikání. Tito lidé,ale touto úpravou budou znevýhodněni proti těm, kteří mají zázemí velkých politických stran.
Omezení volební kampaně pro senátní volby je znevýhodněním nezávislých kandidátů proti těm stranickým a odporuje tak smyslu, který senát má mít.
Limit 90 milionů pro volby do poslanecké sněmovny.
V posledních parlamentních volbách jen 2 politické uskupení přesáhly ten limit 90 milionů.
Hnutí ANO 119 milionů http://www.anobudelip.cz/file/edee/ke-stazeni/ostatni/financni-zprava-vc-auditovane-zaverky.pdf
ODS utratila roce 2013 na volby cca 98 milionů (vzhledem k jejich ekonomické situaci není pravděpodobné, že by se jich v dohledné budoucnosti limit 90 milionů nějak negativně dotkl).http://www.ods.cz/clanek/6911-ods-predlozila-vyrocni-financni-zpravu-za-rok-2013-do-snemovny
Ostatní strany jsou pod touto hranicí:
ČSSD 87 000 000 http://www.cssd.cz/data/files/vyrocni-financni-zprava-2013-1.pdf
TOP09 70 milionů http://www.top09.cz/files/soubory/vyrocni-financni-zprava-top-09-za-rok-2013_1035.pdf
KDU-ČSL 40 milionů http://kdu.cz/o-nas/dokumenty/financni-zpravy
KSČM 13 milionů https://www.kscm.cz/nase-strana/vyrocni-zpravy
Kolik utratily další, menší strany jsem nezjišťoval, nepochybně byly hluboko pod hranicí 90 milionů.
Ze stávajících politických stran je realné, že by 90 milionovou hranici pro volby realně mohlo překročit pouze hnutí ANO. Nicméně těch 119 milionů, které hnutí ANO v minulých volbách investovalo bylo mimo jiné daní za to, že v té době bylo poměrně neznámé. Pro svou popularizaci proto muselo pořádat masivní reklamní kampaň. V současnosti je schopné stejného i lepšího efektu za mnohem méně peněz. Ani pro hnutí ANO tedy není hranice 90 milionů fakticky nijak omezující.
Pokud by měl mít nějaký smysl limit pro volební náklady musel by být stanoven ve zcela jiných dimenzích než těch 90 milionů. Regulační funkci by mohla mít částka maximálně poloviční a možná spíš třetinová, tedy taková, která by umožnila malým stranám typu Pirátů, Svobodných občanů, Zelených...se alespoň přiblížit možnostem zavedených stran.
Limit 90 milionů chrání současné dominující strany ČSSD a ANO před konkurencí a zároveň jim dává jasnou výhodu proti malým stranám.
Jaké důvody mohou mít pro souhlas s novelou jednotlivé vládní strany ?
KDU-ČSL
Této nejmenší vládní strany se fakticky zákon nijak nedotkne. V dohledné době není realné, že by měla možnost limity překročit ani se jim přiblížit. Není schopna finančně rovnat se s ČSSD a ANO a omezení další konkurence jim může jedině prospět. V senátních volbách jim naopak může výrazně pomoci.
Při volbě do poslanecké sněmovny se novela KDU-ČSL fakticky nedotkne, ale odstraní jim konkurenci v senátních volbách.
ANO
Teoreticky tento zákon má být opatřením proti Babišovi a proti dalším oligarchům. Andrej Babiš si na novelu zákona oficialně stěžuje a označuje ho za "Lex Babiš". Fakticky je to přesně to co mu vyhovuje a chtěl dosáhnout. Jeho ani samotného hnutí ANO se to nijak nedotkne. Financovat hnutí může přes různé společnosti. Omezení volebních nákladů umí velmi jednoduše obejít, jak už ukázal při minulých volbách. Nepochybně čirou náhodou, v době volební kampaně, zároveň propagoval spolu s Jágrem Vodňanské kuřata a deně byl ve všech mediích. Vzhledem k záběru jeho podnikatelských aktivit se v jeho portfoliu firem nepochybně najdou i firmy poskytující reklamní plochy a další služby spojené s volební kampaní, u kterých může dosáhnout velmi zajímavých cen. Hlavním důvodem proč se omezení volebních nákladů nemusí bát je potom vlastnictví medií. Nikdo nedokáže v novinách, co je "nezávislá novinařina" a co už je v podstatě "placená reklama". Právě vlastnictví největších médií mu poskytuje podstatnou výhodu proti případné konkureci ze strany jiných bohatých podnikatelů, ale i ze strany politických stran včetně ČSSD.
ANO získá touto novelou obrovskou konkurenční výhodu!
ČSSD
Motivace ČSSD jako hlavního tahouna této novely se hledá jen těžko. Možná to je jen čirý populismus, možná jde jen o snahu omezit další konkurenci, při vědomí, že na Babiše stejně finančně stačit nebudou. U ČSSD s poměrně pevným voličským jádrem by možná naopak mohla být výhoda pokud by část hlasů ANO přetáhl jiný Oligarcha, ale je otázka nakolik si Sobotka a spol věří. Objektivně vzato jim tato novela může pomoci podobně jako lidovcům především v Senátních volbách.
Osobně mě napadá jediný podstatný důvod proč za ten zákon Sobotka a spol. bojovali. Sobotku považuji za velmi obratného a pragmatického politika. On moc dobře ví, jaký mají jeho spolustraníci vztah k utrácení peněz a nepochybně si pamatuje jak finančně dopadli po Paroubkovi.
Omezení volebních nákladů vidím především jako pojistku ČSSD.
Pojistku před vlastním způsobem hospodaření.
Děkuji za pozornost a přeji hezký den.
Radek Polický
Změna politické kultury.
Paní Pekarová Adamová ocenila před Vánoci práci zdravotníků. A okamžitě se vyrojilo plno negativních komentářů na jejím FB i jinde. Např.zde na blogu bloger Nožička rovněž nezahálel.
Radek Polický
Jak funguje vláda v boji s Covidem v praxi.
Nechci hodnotit jednotlivé opatření v boji s Covidem a jejich přínos. To mohou udělat povolanější a případně čas. Spíš mi jde o přístup vlády k problému a k tomu jak to "funguje". A k situaci co aktualně mám z "první ruky".
Radek Polický
Pirátská sebevražda v přímém přenosu.
Piráti dnes a denně předvádějí, že jejich realná politická síla se blíží nulové hodnotě. Nejde ani tak o jejich politický program, ale je to o jejich přístupu kdy sami sebe dokáží spolehlivě politicky "odrovnat".
Radek Polický
Glosa: Je Fiala nudný patron?
Často slyším, že prof. Fiala je nudný, že neumí zaujmout, že je to takový profesorský typ. Ano do značné míry je to pravda. Jeho projev není takový ten "supermanovský já jsem king" ale je velmí rozvážný a umírněný.
Radek Polický
Chaos, chaos a zase chaos
Definitivní vysvědčení za to jak jsme zvládli koronavirus je teprve před námi. Zatím sice můžeme být rádi, že u nás Virus nijak zvlášť neřádí, ale jinak je to jeden velký chaos
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Vrah hodil tělo ubodaného muže do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let
Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...
„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně
O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...
TOP 09 padají preference, Langšádlová si vytáhla Černého Petra, říká politolog
Ministryně pro vědu a výzkum Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě. Rozhodla se podat demisi....
Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně
Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...
Prodej rodinného domu 142 m2, pozemek 655 m2
Těšetice, okres Znojmo
7 975 000 Kč
- Počet článků 127
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2554x
Každý má právo dělat cokoliv, co nezakazuje zákon!
Nechci se dožít doby, kdy u nás bude opět někdo persekuován kvůli víře, etniku či národnosti nebo jinému důvodu na základě principu kolektivní viny.