Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chcete opravdu zhubnout?

Zkoušíte zhubnout a pořád nic? Zhubnete, ale vždy to zas naberete zpět (ano to je ten proklatý JOJO efekt). Cvičíte do úmoru a váha se nehýbe či dokonce ještě roste. To vše jsem zažil. Teď jsem ale zjistil jak to jde doopravdy.

Od malička, co se pamatuji, jsem byl tlustý. Nebyla za tím žádná nemoc (alespoň o žádné nevím) jen mi prostě chutnalo (a dodnes chutná). Někdo má rád spíš maso, někdo sladké, někdo tučné jídlo. Já to mám tak nějak vyvážené-já mám rád všechno-jsem prostě pažravý.

V cca  10 letech jsem vážil 72kg a šel jsem do lázní na hubnutí-tam jsem o 10 kg zhubnul, ale cca půl roku poté jem zase začal nabírat. Podotýkám, že jsem nebyl žádné gaučové dítě, měl jsem mnoho koníčků od chovatelství (a to dá docela zabrat) přes šachy a biatlon, který jsem dělal v žácích závodně (ne moc úspěšně), po vyjížďky na běžkách zvládl jsem i 30 km.

Na gymnaziu to se sportem šlo trochu z kopce a u maturity jsem vážil cca 145kg při výšce 186cm. Tu váhu jsem si plus mínus držel i na VŠ až v cca 23 letech jsem se rozhodl zhubnout. Začal jsem posilovat a nefungovalo to-váha neklesala tak jsem to udělal radikálně a téměř  3 měsíce nic nejedl (když myslím nic tak myslím nic) a jenom pil. Výsledkem bylo zhubnutí o cca 50 kg za necelého půl roku. Podotýkám, že s u mně nejednalo o žádnou anorexii, ale pevně stanovený cíl a taky jem studoval veterinu takže jsem měl relativně dost znalostí o tom jak to v těle probíhá, co si hlídat atd. Přes obavy doktorů jsem to celkem úspěšně zvládl zdravotně ( ale popravdě dnes ve vyšším věku  by mě to asi zabilo) a po pár měsících co jsem zase začal jíst jem celkem normálně fungoval. Rozhodně ale tento způsob nikomu nedoporučuji-je velmi riskantní.

Tu váhu kolem 100 kg jem si pak držel celkem dlouho, cca 10 let. Stálo to mnoho úsilí a neustálou kontrolu ale šlo to. Kolem roku 2004 mi pak definitivně zkolabovalo koleno a 2 roky jsem chodil o holi. Prodělal za 2 roky 4 operace (žlučník, koleno, 2x karpální tunely na rukou) a bez dostatečného  pohybu začla váha růst, zejména po tom co jsem přestal v roce 2006 kouřit jsem nabral celkem hodně až k nejvyšší váze 184kg v roce 2013. Pak jsem začal takové ty klasické diety-zelenina, celozrnné pečivo a snažil se jíst co nejméně. Pohyb v rámci možností. Postupně jsem vždy zhubnul abych posléze zase něco nabral, ale nikdy jsem se nedokázal dosta pod 150 kg. ta hranice jako by byla zakletá. Vždy to probíhalo podobně. Napřed rychlý úbytek hmotnosti a pak mě dostalo to, že jsem se cítil příšerně unavený a musel jsem začít jíst abych zvládal pracovní i rodinné povinosti a váha zase letěla nahoru. Mezitím se u mně vyvinul klasický  metabolický syndrom. Tedy mám vysoký tlak, cukrovku lipidy v krvi a na vše samozřejmě tabletky.

Všechny mé pokusy jak zhubnout měly jednu zásadní nevýhodu. Bylo to vše o pocitu jak jíst. nebylo to podloženo čísly. Zjednodušeně nebyl jsem schopen spočítat kalorický výdej a příjem. ne snad, že bych to neuměl-není to celkem problém stačí kalkulačka a tabulky a nijak se to neliší od výpočtů, které jsme dělali ve výživě zvířat. Jen to prostě není rychlé a realně to nejde kalkulačkou dělat.

Hledal jsem tedy způsob jak objektivizovat to kolik sním a kolik vydám energie. 

Výživové poradce jem zavrhl prostě proto, že nejblíže dostupní by byli cca 40 km a zároveň vím, že bych nedokázal jíst co mi kdo naplánuje. Ze stejných důvodů jsem neuvažoval ani o nějakých těch krabičkových dietách. Navíc v obou případech by to byl mimo mou finanční dostupnost. Ale je možné, že někomu to pomoci může.

Dlouho jsem hledal až jsem nakonec našel. Začátkem roku 2017  jsem narazil na aplikaci https://www.kaloricketabulky.cz/.

Ta přesně přinesla to co jsem chtěl. Díky té aplikaci lze přesně, velmi jednoduše a zdarma objektivizovat kolik sníte kalorií, kolik jich vydáte. Navíc umí spočítat i to kolik sníte bílkovin, cukrů, tuků a vlákniny. Samozřejmě, že aplikace není vše. Pořád je to o Vůli člověka přizpůsobit svou stravu. Je to o vůli se hýbat (teoreticky to jde i bez toho, ale moc tomu nevěřím). Je to o vůli poctivě vše zapisovat. Ale ta vůle a poctivost navíc dostane novou dimenzi díky tomu, že vše je  objektivizováno.

Konkrétně já jsem díky této aplikaci zhubnul cca 30 kg za rok

Zpočátku byl úbytek hmotnosti vyšší měsíčně tak 3-4 kg, aktualně je to cca 1 kg za měsíc, ale pořád váha klesá a klesá pomalu což je jen dobře. Podstatné totiž je, že celou dobu hubnutí nemám pocit hladu, spíš jem zpočátku měl problém vůbec sníst vše co jsem měl. Ta aplikace je totiž založena na tom, že si naplánujete stravu vzhledem ke svému kalorickému výdeji tak aby jste měli dost energie na to fungovat a taky abyste měli dostatek základních živin a neměli pocit hladu. V databázi má stovky tisíc potravin -nemusíte tak nic složitě vypisovat. Jsou tam i hodnoty pro běžně vařené jídla, ale můžete si jednoduše vytvořit i hodnoty pro jídla dle vlastních receptů.

Díky dostatku všech základních živin (a taky díky trošku vůle) jsem postupně zcela omezil slazení a nemám vůbec potřebu něco přislazovat. Jsem schopen nejen zvládnout vše co potřebuji, ale i denně cvičit konkrétně prakticky denně jezdím na rotopedu-minimálně hodinu, prakticky každý den cvičím sestavu 8 brokátů (zdravotní cvičení z tai-chi) a posiluji tak 10-20minut denně (kliky, zkracovačky,..). Podotýkám, že jsem v invalidním důchodu, kdo chodí do práce může mu stačit i pohyb v práci.

O tom, že člověk nehladoví se můžete přesvědčit např. v následujícím screenu kdy jsem za den snědl přes 4300 kcal. Je tam i vidět kolik jsem spálil energie, kolik snědl bílkovin, sacharidů. tuků a vlákniny a vypil tekutin. To vše bylo při váze 156 kg.

Foto z tabulek. Vlevo je vidět večeře, vpravo pak denní přehled.

Podstatné pak není jen to, že člověk hubne, ale změnou stravování u mě velmi výrazně poklesla cukrovka s hodnot kolem 10 na méně než 6-tedy v podstatě na normu. Zatím jsem ještě léky neomezil, ale je realné, že v dohledné době budu mít snížené jejich dávky, protože ten cukr na úrovni normy mám už přes půl roku.

O tom, že jíst podle tabulek se vyplatí se pak přesvědčila i má dcera, která měla rovněž problémy s váhou a zhubla velmi výrazně cca 25kg za necelý rok-tedy nejde jen o mou zkušenost.

Můj boj nekončí, ještě mám v plánu ze svých 130 Kg dostat se někam ke stovce a i pak se budu muset hlídat. Bude to ještě dlouhý boj, ale díky kalorickým tabulkám věřím tomu, že to bude boj úspěšný-už Vím jak na to.

Teď jsem vděčný už za těch více než 30 kg co jsem za necelý rok zhubl a vděčím za to i autorům a provozovatelům aplikace, kterou jsem zde zmínil. Netvrdím, že ty tabulky jsou samospásné, ale tomu kdo to opravdu myslí vážně mohou velmi výrazně pomoci.

 

Děkuji za pozornost a přeji hodně úspěchů.

 

PS. S kalorickými tabulkami nemám společného nic víc než to, že jsem velmi spokojený a vděčný uživatel.

Autor: Radek Polický | pátek 18.1.2019 20:21 | karma článku: 27,14 | přečteno: 1350x
  • Další články autora

Radek Polický

Změna politické kultury.

Paní Pekarová Adamová ocenila před Vánoci práci zdravotníků. A okamžitě se vyrojilo plno negativních komentářů na jejím FB i jinde. Např.zde na blogu bloger Nožička rovněž nezahálel.

27.12.2021 v 20:08 | Karma: 27,70 | Přečteno: 991x | Diskuse| Společnost

Radek Polický

Jak funguje vláda v boji s Covidem v praxi.

Nechci hodnotit jednotlivé opatření v boji s Covidem a jejich přínos. To mohou udělat povolanější a případně čas. Spíš mi jde o přístup vlády k problému a k tomu jak to "funguje". A k situaci co aktualně mám z "první ruky".

16.11.2021 v 14:32 | Karma: 13,50 | Přečteno: 622x | Diskuse| Politika

Radek Polický

Pirátská sebevražda v přímém přenosu.

Piráti dnes a denně předvádějí, že jejich realná politická síla se blíží nulové hodnotě. Nejde ani tak o jejich politický program, ale je to o jejich přístupu kdy sami sebe dokáží spolehlivě politicky "odrovnat".

15.11.2021 v 17:48 | Karma: 45,80 | Přečteno: 18504x | Diskuse| Politika

Radek Polický

Glosa: Je Fiala nudný patron?

Často slyším, že prof. Fiala je nudný, že neumí zaujmout, že je to takový profesorský typ. Ano do značné míry je to pravda. Jeho projev není takový ten "supermanovský já jsem king" ale je velmí rozvážný a umírněný.

8.10.2021 v 14:22 | Karma: 18,67 | Přečteno: 675x | Diskuse| Politika

Radek Polický

Chaos, chaos a zase chaos

Definitivní vysvědčení za to jak jsme zvládli koronavirus je teprve před námi. Zatím sice můžeme být rádi, že u nás Virus nijak zvlášť neřádí, ale jinak je to jeden velký chaos

10.4.2020 v 9:57 | Karma: 19,74 | Přečteno: 984x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 127
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2554x
Čověk, kterému není lhostejná budoucnost jeho dětí a vnoučat. Podporovatel TOP09.

Každý má právo dělat cokoliv, co nezakazuje zákon!

Nechci se dožít doby, kdy u nás bude opět někdo persekuován kvůli víře, etniku či národnosti nebo jinému důvodu na základě principu kolektivní viny.